lørdag den 16. januar 2010

Wellington og Kyla

10.01.10
Dette blev en af de dage hvor vi ville slappe af. Så vi kørte en lille tur og var i et stort indkøb center i Whakatane…

11.01.10
Så var der planlagt en vandre tur med Grant turen gik til Tarawera et vandfald som ligger tæt på hvor vi boet.. det var en kanon tur med en masse flot natur….
Se billeder:
12.01.10
Pakket og klar til at forlade Sheila… vi lavet ikke noget særligt… jo Bjarke og jeg var nede og få en kaffe og kage nede i Kawerau den by vi har boet i… Bjarke og Rie lavet en dejlig aftensmad steg med flødekartofler… skønt med hjemmelavet aftensmad….

13.01.10
Wellington
Vi skulle flyve kl. 12 fra Rotorua og Sheila kørte og til lufthavnen vi var i god tid så det blev til en lille kop kaffe inden afrejsen… Sheila var ked af vi rejste med vi kommer jo tilbage en gang ikk… det tog en 1 time med flyet. Vi fløj i en lille to propel maskine med plads til 40 mand… en rigtig god maskine… da vi ankom til hotellet var det noget lort… der var kun to ½ mands senge så Rie og Jeg måtte sove i en seng og Bjarke og Bridgette i den anden… det gik ikke så godt for Rie’s fødder kløet hele tiden hun havde fået en masse loppe bid fra Sheilas kat og hun lå bare ikke stille så jeg gik ikke sovet en skid… det hjalp så heller ikke at der var 3 værelser med kineser ved siden af og da lavet så meget larm at jeg måtte ned og klage næste dag….

14.01.10
Kl. 10.30 næste morgen skulle vi mødes med Olivia og med nogen fra Janes arbejde… men Olivia kom ikke før kl. 12 … hun havde sovet for længe… nå men vi fik en kaffe med Janes arbejde og fik en rundvisning på kontoret, så havde vi video konference med Jane og fortalte hvordan vi havde haft det… vi skal mødes med hende og Elise ved Nana på Tas. Så møde vi endelig Olivia og tog på udflugt til botaniks have vi kørte med cabel car op for, det var for stejlt at gå for os, oppe fra det flade nord… vi var også rundt og se regernings bygning og ned på havnen og fik en øl… her beslutte Rie at hun ville hen og se en omvendt Bungy det vil sige at man bliver skudt op i luften… okay vi kunne da godt gå hen og se på den…. Nu kom den nye Rie frem hun og Olivia overtalte hinanden at tage en tur (havde ikke troet at Rie gjorde det)… det var for fedt…
se billeder og film her:

Vi spiste sammen med Olivias far , mor og Bridgette på en Italiensk pizzeria… og som vanen tro var min mad for stærkt… .men det er bare mit løg på denne tur… Olivias forælder var Rigtig rare og vi nød denne aften… men vi måtte skynde os tilbage for det begyndte at regne og det blev rigtig koldt… jeg glemte at fortælle at jeg var jo som sagt nede og klage over støjen fra disse kinesere, og vi blev enig om at vi fik en værelse mere til en billige penge… så vi fik sovet alle den nat…

15.01.10
Flyve til Melbourne var noget lort… sæderne var i stykke og vi kunne ikke sidde sammen så Rie sad for sig selv og jeg ved vinduet med Bjarke uden på og en mand der var endnu større end Bjarke ved gangen… så der var ikke mange tisse tur jeg fik på de 4 time det tog… nå men vi mødtes med Kylas far (Hov glemte at fortælle at Olivia og hendes mor kom ud i lufthaven og sagde farvel og havde en bamse med til mig og en Rie...det var sku sødt)og der efter kørte vi i næste 3 timer i bil… til Kylas hjem en forstad som Traralgon og her blev vi mødt af nogen dejlige mennesker Far Rob, mor Debbie, Maaike 19 år, kyla 18 om 4 dage (hun ville havde jeg skulle sige det) og Megan på 12 som mener at hun da godt ville komme på udveksling i Danmark (hvis der altså er heste). Vi så først Kyla kl. 23 for hun havde været på arbejde…

16.01.10
Vi stod på sent og fik morgen/frokost kl. der efter kørte til en guldmine i en lille by der hedder Walhalla og her fik vi en Guidede tur gennem minen
Byen blev grundlagt i 1862 med navnet Stringer Creek men ændret i 1866 til Walhalla, efter nordisk mytologi.

Vi gik gennem byen ad hovedgaden, forbi den gamle brandstation og musiktribunen, så de andre gamle bygninger og huse, som er ved at blive restaureret vi kom ned til en gammel kirkegård hvor den ældste grav var fra 1886 og var 20 år gamle.

Vores guide var en gamle minen arbejder, som kunne fortælle en masse gode historien, og Rie skulle hjælpe han den ene gang med at holde en jern stang. Tur gennem Long Tunnel Extended Gold Mine, som var i brug mellem 1865 og 1914 og var Victorias mest indbringende mine. Det var et hårdt liv indbyggerne levede men guldet gjorde at de blev. Senere blev det en spøgelsesby, elektricitet kom først i 1998 og der bor nu kun ca. 20 personer. Jernbanen startede i 1910 og lukkede i 1944. Den er nu blevet restaureret, og kører turister.
Se billeder
Om aften blev der holdt BBQ og vi mødte en masse af Rob og Debbie venner som så gerne ville møde os..for vi havde jo gjort så meget for Kyla i Danmark…