onsdag den 3. februar 2010

Brisbane og Sydney

-->
25.01.10
Okay så var det af sted med fly igen denne gange var det Brisbane, vi starte med en morgenmad på et sted hvor alt er med hindbær, og det var sku godt.. vi landet og kørte med en skide dårlig taxa det var en inder. Vi skulle bo på et Hotel lige inde i midtbyen som hed The Marque, et rigtig godt sted, med søde mennesker der gerne vi hjælpe os… vi gik en lille tur og var i pool for det var også meget varmt… tidligt i seng
26.01.10
I dag var det Australien day. Det er lidt som vores grundlovs dag, bare her nede gør de meget ud af det… De har en kæmpe fest, så vi var rundt os se en masse af det vi var i en oppe i et Paris hjul, med indbygget aircon i… det er også nødvendig, for som sagt var her meget varmt. Det med varmen var nok mig der har de største problemer når man kommer som kornfed dansker med alt ens vinterfedt, er her meget varmt;-) de to andre synes her var dejligt… Efter rundturen var det tid til af blive kølet ned så der stod poolen et par timer… Rie og Jeg blev enig om at gå en tur i biffen vi så den nye Sherlock Holmes, den var rigtig god… var ude at spise aftens mad og lidt på en bar… Rie skal vise sit pas hver gang hun skal ind på disko eller vil købe en drinks. Men det griner vi meget af for hver gang de så har set det kalder de hende Ma’m( hun er kun 21 år hihihi)… i morgen skal vi ud og se Koala
27.01.10
I dag var det en af de store dage vi skulle se Koalas, noget jeg har set frem til side jeg var her nede sidst…vi stod op kl. 7.30 og gik hen til sted som hed Pandekagehuset de servere pandekage 24 timer så hvis du skulle få lyst til pandekager kl. 3 om natte så går man der hen, og det lå 50 meter fra vores hotel… vi skulle med en færge kl. 9.30 vi skulle sejle ud til en dyrepark som hed Lone Pine Koala Sanctuary den ligger i Brisbane forstad til Fig. Tree Pocket. Grundlagt i 1927, det er verdens ældste og største . Hvor de avler koalaer og det en et at de få steder hvor du må kramme en koala for det er vand til det og det er ikke noget de gør lidt, vi fik fortalt at en koala arbejder 30 min hver 14 dag, for de ikke lider over last… vi ankom efter en dejlig sejltur med en total skæg skipper. Vi gik straks op for at kramme (kunne ikke vente) men også fordi jeg ikke ville blive over varm når jeg skulle havde taget billeder.. Jeg købte den store pakke selvfølgelig… en kalender, 10 små billeder, 10 postkort, 2 store billeder.. nå jeg stod og vente til at vi min tur, så kom der med en ældre dame hun hed Violet og hold kæft… hvor var hun sød og dejlig blød, jeg kunne næsten ikke fatte at jeg stod med den lille bamse, kunne have taget den med hjem, men den er for dyr, det koster to mænd og dagen til at høste eukalyptus til bare en koala så det kan ikke lad sig gøre… (men har købt en lille blød bamse, så må hun hjælpe). Vi så og kænguru vi kunne give den fodre den og de var sjove, men koala var dem vi brugte mest tid på… vi kan altid ser kænguruer der hjemme. Vi var der 2½ time og jeg kunne godt have brugt mange flere men alt gode ting har en ende… så vi tog båden tilbage til bymidten og nu var det igen så varmt at der stod pool i mine øjne, så der var jeg i et par timer og så op og gøre os klar til at møde med Anna, hun var ven med vores student Sophie og vi havde glædet os til at se hende… vi skulle mødes kl. 19 på et spisested kaldt Jade Buddha, og hvor var det godt at se Anna igen, og hvor så hun godt ud… hun har tabt sig meget siden vi så hende sidste gang… vi fik et par dejlige bøffer og en total dejlig chokolade dessert, derefter gik vi op for ar se hvor Anna arbejder… en bygning lige ved siden af… hun arbejder i et finansiering og sidder på 30 etages det var en flot udsigt. Derefter kørte vi og på et bjerg lidt uden for Brisbane, her kunne vi se hele byen og det var et dejligt syn… Vi aftalte at møde til bruns på Lørdag for hun skulle til begravelse om fredagen…(hendes mor bedste veninde var i et uheld på ski)
se billeder
28.01.10
I dag skulle vi så møde Mui og Jack, Mui er også en udvekslings student som var gode venner med vores student Nat… Mui kom til Australien for 3 års siden med et ønske om at bo her og hun har nu kæmpet med at blive statsborger her. Men det er hårdt for hun skal samle poin og hun skal have en håndværksmæssig uddannelse, at hun er ved at blive bager siden af at hun studere på uni og har et job på et hotel. Det er her hun har mødt Jack…
Jack arbejder og kok om dagen og aften arbejder han på en tankstation, han får omkring 4 timer søvn hver nat… Nå men vi mødte Mui kl 12 og gik på en rundt tur for at finde hylder til Bjarke for han er ved at løbe tør, og vi kan ikke vask tøj før vi kommer til Canberra… til frokost tog vi til deres hotel hvor vi fik en dejlig mad og Jack havde lavet til os… vi skulle til guldkysten for der ville de havde at vi spiste aftensmad der, men vi var i god tid så vi tog til et shopping center, her fandt Bjarke hyler og T-shirt… aftensmaden var ikke godt.. vi fik Koreansk mad vi skulle selv tilberede på nogen varmeplader, det var da ok, men de der arbejde var meget grove og kastede næsten med maden og så var det dyrt 144 aus doller for 5 mennesker der kommer vi aldrig igen…
Nu var det mørkt nok til at vi kunne køre ude og se Glow worms, vi kørte ud til noget der hedder natural bridge cave hvor der er millioner af glød orme.
Disse små væsner, usynlige for øjet i dagslys, at skaber et spektakulær skærm natten. Og det var kanon flot at se alle disse små orme der lyse bare for at find en mage… det var som at se på himlen med stjerner… da jeg kom hjem ville jeg finde noget om disse orme og kom til at se dem i dagslys ikke et kønt syn, der hænger lange slime dimse fra den som den bruger til at fange mad med (det var godt jeg ikke havde set der før, for så var jeg sku ikke gået ind) vi var tilbage ved hotellet kl. 01 og Jack skulle på arbejde kl. 4 så han fik ikke meget søvn den dag… så Mange tak Jack for at du brugte din fridag på os…
Se billeder:
29.01.10
I dag var en meget stilledag vi starte med morgen i pandekagehuset, og så en tur i pool, derefter en lille tur shoppe uden indkøb, ellers loppe vi den af, pizza til aften, fjernsyn med en god flaske vin

30.01.10
Vi spiste morgenmad med Anna, og havde en dejlig tid med at snakke og gamle dage (for 6 år siden) vi var tilbage på hotellet kl. 13 og ventede på taxa til lufthavnen vi skulle flyve til Sydney kl. 16 det tog omkring 1½ time og så tilbage til det hotel som vi starte ved, der hvor vi mødte Warwick første gang. Så en lille gå tur i Sydney
31.01.10
Endnu en rundtur i Sydney, og så kørte vi med deres mono-rail det er et tog eller en metro, vi fik også vasket tøj, på hotellet havde de en vaskemaskine så vi fik endelig vasket lidt tøj sidst vi fik vasket var hos Amy på Tas så det var tiltrængt en lille middagslur til Rie og Bjarke… ellers afslapning fordi Rie og jeg skulle spare på kræfterne til næste dag
01.02.10
Ingen morgenmad til mig dårlig mave igen måtte tage en pille, for jeg havde ikke brug for at skulle på wc midt i det hele i dag for i dag stod den på brigds climb kl 11.
Her lidt historie om broen. Sydney Harbour Bridge kan ikke være den længste stål-arch Bridge i verden, men det er den største og bredeste. På 48,8 meter (151,3 m) bred, lister i Guinness Book of Records det som den bredeste lang span Bridge i verden, og frem til 1967, var det Sydney højeste struktur. Det højeste punkt på Buen er 134 meter (440 fod).
Pylonerne er 89 meter (292 fod) højt. Broen var det højeste punkt i Sydney Australien indtil 1967.. Den længste span af broen er 503 meter (1650 feet). Den samlede længde er 1,15 km (3770 m).. Sydney Harbour Bridge er den fjerde længste single-span stål arch bro i verden.
Broen er 49 meter (161 fod) lang og er dermed den største enkelt-span Bridge i verden. Vægten af stål Buen er 39.000 tons. Det tog mere end otte år at bygge broen mellem juli 1923 og marts 1932. Broen blev indviet i Sydney Australien den 19. marts 1932.
Dr. JJC Bradfield, der låner sit navn til Bradfield Highway i Sydney, udarbejdet generelle design, og betragtes som den "Father of the Bridge '. Den detaljerede udformning og den afgørende planer for erektion processen blev udført af kontrahentens rådgivende ingeniør Ralph Freeman, som senere fik en ridder. Dragere er lavet af stål (79% importeret fra England og 21% fra australske kilder). Det pyloner er lavet af beton står i granit, som blev brudt i nærheden Moruya, 300 km fra Sydney. Omkring 6 millioner nitter og 52.800 tons af stål og 17.000 kubikmeter granit er gået ind i opførelsen af broen. Den fremgangsmåde spænder blev bygget først, derefter begyndte man på de vigtigste arch.
To halv-buer blev bygget ud fra hver side af havnen. Steel medlemmer blev der transporteres på pramme ind i havnen, der trækkes på plads med slyngplante kraner monteret på buer, som byggede broen ud for dem, da de voksede frem. De to halvdele af bue blev forenet den 19. august 1930, at bringe et godt nødvendige smil til ansigt med depression-era Sydney. Vejen dæk blev derefter hængt fra bue fra midten og udad og var på plads inden for ni måneder..
Det var en skøn tur, at stå der oppe og se ned på verden det finder ikke bedre
Da vi var færdige tog vi en taxa hjem, for vi havde ømme fødder og ryg det blev til en middags lur til Rie og Bjarke… stille aftensmad og et par øl.
Se billeder:
02.02.10
Vi mødtes med Giselle og Cory, på tog stationen og derefter gik vi til Sydneys akvarium, her bruget vi mange timer på at se en masse fisk og koraler det var utrolig flot… vi spiste buffe til aftensmad, herned er en buffe ikke alt hvad du kan spise nu må kun gå igennem en gang, så vi var lidt skuffet, med da vi så hvordan folk skovlet til sig kan man godt forstå det alligevel.