torsdag den 18. februar 2010

Møde med Nat i Bangkok

15.02.10
Jeg blev vækket af Bjarke kl. 6.30 for han skulle snotte næse… kunne ikke sove så jeg stod op og fik pakket det sidste.. vi skulle med bussen kl. 11 til Sydney, og det var ikke sjovt at skulle sige farvel til familien Allen de har været så søde ved os og gjort så mange dejlige ting for os, som vi ikke kan takke dem nok for…. Den anden som ikke var nem at sige farvel til var Rie, hun skal jo blive her i 4 måneder mere, vi havde jo vent os til at hun var med hele tiden… det har været en fantastisk tid at rejse rundt med hende og vi komme sku nok til at savne hende lidt;-)… tak for den dejlige tid Rie og vi ses i Danmark i til sommer… pas på dig selv (det ved vi at du gør men man kan ikke sige det for tit vel..) nå nu ikke mere flæber.
Vi skulle med flyet kl. 18 og vi ankom til lufthavnen kl. 14 vi skulle check ind 3 timer før afgang, noget som jeg aldrig kommer til ar forstå… nå men vi sidder der og venter til ca. en halv time før afgang det kommer Jane hun skulle med det samme fly til London som os… men hun flyver på business klasse for hun rejse for hendes arbejde..hun har nu optjent så mange point at hun har adgang til 1. klasses lounge. Så jeg måtte komme med der op for hun må havde en gæst med og Bjarke synes at jeg skulle for han har været sådanne et sted før… Det har jeg jo ikke.
Men det var total fedt, der er fri bar og mad, man har udsyn over startbanderne og Sydneys skyline, ikke et dårligt sted… men mens vi vente fik vi besked på at der var problemer med flyet og at vi fik mindst to timer ventetid mere, vi fik dog mad kuponer til at få noget at spise 30 dollars hver… lige som vi havde fået vores og skulle til at bruge dem, blev der sagt at problemet var løst og vi skulle ombord om 15 min… så vi fik ikke brugt vores 90 dollars, men de gjorde mange andre, de havde hamstere alt lige fra Mc til is slik og jeg ved ikke hvad… det var ulækkert at se på, der skulle sidde et par ved siden af os og de havde købt 8 forskellige is som de bare åd og jeg tror det var på et eller andet for hun kunne bare ikke sidde stille… så det ville blive en lang tur, vi havde dog fået gode pladser med god ben plads… efter afgang flytte de to plads og vi fik hele rækken for os selv dejlig… hov de sidste to timer kom der en nordmand og sad der ikke nogen fornøjelse han havde astma og sat og puset og stønnet hele tiden så man ikke kunne sove… vi er altså ikke heldig med fly… vi fik sagt farvel til Jane hun var blevet opgraderet til 1 klasse, der er bare nogen mennesker der er heldige… men efter ca. 8 timers flyvning ankom vi Bangkok kl. 01, 1½ time forsinket… nu skulle vi så finde Nat, da vi kom igennem tolden, stod vi og vente ingen Nat at se… vi prøvede at ringe til hende men ingen tog den… nu var jeg ved at blive godt sur og tænkte Nat for fanden vi er trætte… nå men vi måtte prøve at komme på nette og se om hun havde send os en mail og ændringer… Nu er det at vi blev lidt flove for da Bjarke spurte en mand om hvordan vi kunne kommer på nette for hende som skulle hente os var ikke kommet, sagde at det ville hun heller ikke for hun måtte ikke komme her ind, men vi skulle gå 300 meter til noget der hed møde punktet der ville hun sikker stå… noget flove gik vi de 300 meter og ganske rigtig der stod Nat og Im med et stort skilt med os på og velkommen… nå, men vi kom ud af lufthaven og føj hvor var der varmt kl. var 1 om natten og der var stadig over 30 grader… vi tog en taxa til hotellet og så på hovedet i seng…

16.02.10
Sov i et par timer, omkring 6, for at komme på den ny tid så hurtig så muligt, vi fik en dejligt morgenmad og vi sad udenfor og spiste her var omring 29 grader kl. 9 om morgen… i dag var planen at tage til et tempel, der ligger tæt på hvor vi bor. Den gule bakke kronet med sin skinnende guld kuppel er også kendt som Golden Mount, eller »Phu Khao Thong«. Det stiger i det sammensatte af Wat Saket, en usædvanlig tempel, som huser Buddha-relikvier i sin 58-meter høje Chedi hvorover en gylden kuppel. Bygget af Kong Rama lige uden for den, nye bymure, slutningen af det 18. århundrede tempel tjent som hovedstadens krematorium. I løbet af de følgende 100 år, blev templet for losseplads for omkring 60.000 pest ofre. The Golden Mount blev tilføjet til den sammensatte i det tidlige 19. århundrede, da kong Rama III bygget en enorm Chedi, som brød sammen i et bjerg af murbrokker. Buddhistiske tro hævder, at religiøse bygninger ikke kan blive ødelagt, og mange år senere kong Rama V toppet resterne med en anden Chedi, hvor han har placeret relikvier, menes af nogle at være Buddhas tænder. Vi besøg templet og derefter gik de 318 trin til kuplen. Og så folk lægger blomster tæt på datoen for den måned, de finder lovende og tændte. Jeg prøver også at blive spået, det var nogle træpinde som skulle rystes ind til en fald ud, og det nr. skulle man så finde på væggen og læse. Klatre man op til toppen, får man kanon flot oplevelse og en imponerende panoramaudsigt over Bangkok. Kuppel er dækket med små gyldne firkanter afspejler i solen og give plads til navnet Golden Mount. Men der var så varmt at jeg var nød til at drikke VAND… så er det ikke sjovt mere.
Da vi kom ned tog vi en Taxa til et kæmpe indkøb center, det største indkøbs center, jeg nu har set. MBK (Mabunkrong) Shopping Center er et enormt kompleks, og en af de mest populære indkøbscentre i hjertet af Bangkok med en "one stop shopping"-koncept. MBK shopping center blev betragtet som det største indkøbscenter i Asien i 1985. Nu, indeholder det mere end 2.000 butikker, der tilbyder en bred vifte af produkter og tjenester inden for sit velorganiserede 140.000 kvadratmeter areal. Det er især kendt for sine mange sælgere af mobiltelefoner og andre elektroniske butikker, samt møbler. Bortset fra, at det har et stort udvalg af mode tilbehør, tøj, kosmetik, souvenirbutikker, Multiplex biograf og karaoke værelser, vildt zoner og meget mere. Den blev renoveret i 2003 med en identisk arkitektonisk udformning, som afspejler modernisme og funktionalitet. MBK tiltrækker mere end 100.000 kunder dagligt, herunder thaier og udlændinge, og anses for at være det mest besøgte indkøbscenter i Thailand. Da vi havde gået rund der inde i et par timer skulle vi desværre sige farvel til Im, hun var en sjov og sød pige Tak for at du tog med rundt… det var pænt at dig…
Om aften gik vi tur på en gade som hed Kao-san Road. Ordet Khao San sig selv betyder, sleben ris og er en tilskrivelse til de historiske rolle i denne gade i ris handel. Den første virksomhed til at åbne på Khao San Road var et lille hotel med henblik på at tjene embedsmænd fra provinserne, der kom til Bangkok på erhvervslivet. Hotellet blev efterfulgt af Sor Thambhakdi, en forretning der sælger munkenes tilbehør. Det blev efterfulgt af fire lignende virksomheder, og Khao San blev kendt som en "religiøs vej". Ordet bredte sig hurtigt over den nemme livsstil og venlighed fra de lokale. Venner fortalte venner, og inden længe, ejeren af huset begyndte at opkræve 20 bath for kost og logi. Den første kommercielle hotel, kaldets Bonny, åbnet med seks små soveværelser.
I dag, der er meget mere end seks små soveværelser på tilbud. Her er der barer, mad boder, restauranter, dagligvarebutikker, apoteker, internetcaféer, penge skiftende boder, automater, sko butikker, massageklinikkerne, skræddere, rejsebureauer, vaskeri, boksning fitnesscentre, og ja rum til natten. Ikke at vi så, meget til det men vi så desværre gamle danske mænd med en lille thai-pige i hånden og det kunne jeg ikke lide at se det er simpelthen for ulækkert. Hvad er der for nogen mænd som gør sådanne noget??? Nå, men vi fandt et flot sted og fik noget at spise og gik så hjem, glemte at fortælle at vores hotel ligge ca. 10 min gang til Kao-san og til noget som hedder ”det gyldne palads” som vi skal besøge på torsdag…
Se billeder
17.02.10
Vi startet dagen langsom, Bjarke og Nat sov længe og jeg var oppe kl. 7 kan ikke sove længer her nede, vi spiste morgenmad omkring kl. 9 og skulle have tiden kl. at gå til kl. 12 den tid brugte Bjarke med at lægge sig til at sove igen… Da kl. blev 12 kom Ja og hendes far Phichai (Ja var student i Jylland, på samme tid som Nat). De ville køre os forskellige steder her i dag, først til frokost på et hotel det var en buffe som jeg ikke kunne lide… men de andre kunne lide det… derefter kørte vi til et Tempel som hedder Wat Nivet Thammaprawad tempel. Vi skulle med hen slags hænge bro over en flod. Der vil sige vi blev sat i en kurv og ved hjælp at nogen motor trukket over, hængende i luften, det var skide skægt. Dette buddhistiske tempel blev bygget, på kommando af kong Rama V i 1878, i stil med en engelsk gotisk kirke. Strukturen er blyindfattede ruder og usædvanlig arkitektur gør det en af de mest karakteristiske buddhistiske templer overalt i Thailand. Det var et meget flot sted og vi blev velsignet af en munk som sad inden i tempelet, det var lidt hårdt for vi skulle gå på knæ der inder og for to gamle dansker og kun bruger sine knæ til at bøje benet med var det hårdt… så kørte vi til Elefant byen den ligger i en by som hedder Ayutthaya.
Ayutthaya’s, fulde navn Phra Nakhon Si Ayutthaya er en gammel hovedstad og 85 km nord for Bangkok. Grundlagt omkring 1350, Ayutthaya blev den anden hovedstad i Siam efter Sukhothai. Gennem århundreder gjort det ideelle beliggenhed mellem Kina, Indien og Malay Archipelago Ayutthaya handel hovedstad i Asien og endda i verden. fra 1700 Ayutthaya var blevet den største by i verden med et samlet beløb på 1 million indbyggere. Mange internationale handlende sætter sejl til Ayutthaya, fra forskellige regioner, som den arabiske verden, Kina, Indien, Japan, Portugal, Holland og Frankrig. Købmænd fra Europa proklameret Ayutthaya som den fineste by de nogensinde havde set. Hollandske og franske kort over byen viser storhed med guld-laden paladser, store ceremonier og en enorm flyder af handelen skibe fra hele verden. Alt dette kom til en hurtig afslutning, når den burmesiske invaderede Ayutthaya i 1767 og næsten helt brændte byen ned til jorden. I dag er måske kun et par stadig give et glimt af den imponerende by, de må have set. Dens fortsat er karakteriseret ved Prang (relikvie tårne) og store klostre. De fleste af de stadig er templer og paladser, som de var de eneste bygninger lavet af sten på det tidspunkt. Den store kulturelle værdi af Ayutthaya's ruiner blev officielt anerkendt i 1991, hvor den historiske by blev et Unesco World Heritage Site. Dens tæthed på Bangkok har gjort det til en populær en dags tur.
Elefant byen var noget Bjarke havde set frem til, at få lov til at ride på en elefant har været et stor ønske længe… Det er privatejet, og i vid udstrækning finansieret gennem turismen. Kraal fastholder 90 elefanter i alt, hvoraf de 30 er tyre og 60 hunner. Det Kraal har med held avlet 25 elefanter siden februar 2000. Otte af dem er blevet født siden september, 2006. Der er en registreret historie svært opdræt elefanter i fangenskab, men her i Ayutthaya, elefanterne bliver der taget hensyn til, og personalet er meget vidende, så det sikkert ikke synes at være tilfældet. Dette er et meget godt tegn for den elefant bestanden numre. Det er er primært gamle elefanter som er blevet købt fra det gamle skovbrug, og som bare er en belastning for ejerne, de bruges nu som transport af turister på tur som vare 20 min af gangen. De går disse tur fra kl. 14 til 17 to gange om ugen, og så træner de til parader. Så de har et godt liv og de var i meget god stand… jeg fik også klappet en lille unge hold da op hvor var den sød…
Godt fyldt op med oplevelser og varme kørte vi til et indkøb center som hed Central Pinklao, et dejlig sted for her var dejligt koldt. Vi spiste mad på en japansk restaurant. Phichai kørte os hjem, og sagde at han ville kørt os til lufthavne på lørdag men meget sød og rar mand….