fredag den 19. februar 2010

Rundt i Bangkok

18.02.10
I dag ville vi en tur til det Gylden palads, vi starte med morgenmad, vi får dejlig mad hverdag det er i det hele taget at dejlig lille hotel… så skulle vi prøve at køre i en tuktuk. Det er en mellemting, mellem en knallert og en bil… den er meget lille der var plads til os tre. Det var skide sjovt lige bortset fra at vi var for høje til at se ordentlig ud så vi så ikke meget andet en vej. Nå da vi ankom til paladset, var der en mand der fortalte at vi ikke kunne komme ind den 1. time for der var 35 000 kineser der inde og der kunne ikke være flere… så vi kunne komme tilbage om 1 time… eller vi kunne tage en bådtur…
Så vi tog med Rattagosin city tour.. det koste 1200 bath for hver, fordi vi havde Nat med ellers skulle vi havde betalt 2500 pr person, godt vi havde hende med… vi fik en båd for os selv og blev sejlet ned af Chao Praya River. Det var meget flot og det var sjovt at se den måde de har bygget huse på, de er bygget på pæle så de ligger ude i vandet, og så har de lavet fortove mellem husene… meget mærkeligt. Hvert hjem ser ud til at have sin egen båd, være, hvis en lille kano eller hænge Yao den langhalede både drevet af bil eller lastbil-motorer og en propel på et langt skaft, der fungerer som både fremdrift og Skansen.Vi mødte også en thailandsk kvinde som solgte drikkevarer, snacks og frugt, Solvej fik købt en vifte og vand 350 bath… næste stop var templet Wat Arun.

Wat Arun, lokalt kendt som Wat Chaeng, ligger på vest (Thonburi) bredden af Chao Phraya-floden. Det menes, at efter at have kæmpet sig vej ud af Ayutthaya, som var den burmesisk hær på det tidspunkt, ankom kong Taksin på dette tempel, netop da solen var ved at bryde. Han skulle senere havde den renoverede templet og omdøbte det Wat Chaeng, Under hans regeringstid (Thonburi periode), var Wat Chaeng den øverste tempel, og det, når forankret Emerald Buddha og en anden vigtig Buddha billede, Phra Bang, begge i forvejen er fjernet fra Vientiane. Templet har blomstret i hele Rattanakosin Periode. Skønheden i arkitekturen og det fine håndværk erklære sin status som et tempel for den første klasse og en af de mest enestående templer i Thailand. The Spire (Prang) på Wat Arun på bredden af Chao Phraya-floden er en af Bangkoks verdensberømte vartegn. Det har en imponerende spir (Prang) over 70 meter høje, smukt dekoreret med små stykker af farvet glas og kinesisk porcelæn placeret fint ind i indviklede mønstre. Det var et mærkeligt temple, kan ikke sige at det var flot, det var nærmest grimt..vi havde kun 20 min her, for så ville vores båd sejle… vi skulle lige betale for at båden måtte holde der… det var en rigtig turist sted alt kostede selv et par papfigur måtte vi betale for at få taget billeder, det fandt vi først efter at Nat havde taget billederne 40 bath pr person tak… vi blev sejlet tilbage og blev enig om ikke at tage til paladset for nu var det for varmt, og der var stadig for mange kineser (de fejer nytår i denne uge). Så vi tog en taxa til det shopping center hvor vi var med Ja og Phichai, jeg ville gerne finde noget tøj… men nej heller ikke her, jeg fandt en kjole til 1400 bath som jeg købte ellers ingenting… vi spiste på vores hotel og gik tidligt i seng, det havde været en lang og varm dag…
Se Billeder:
19.02.10
I dag har vi bare været i indkøb centeret MBK, det store med 2000 butikker… og nej jeg fandt ikke noget tøj, jeg købte to T-shirt, og et par smykker ellers ingenting 2000 butikker og jeg købte ikke noget… og så siger de at jeg shopper meget… omkring kl. 5 mødte vi Fon, en anden at de piger som var der med Nat, hun boet på Ærø… det var også dejlig at vi nået at se hende også… ellers tilbage til hotellet og slappe af og spise aftensmad og havde en rigtig hyggelig aften ro med Nat…